Ciężki dzień w pracy, chęć szybkiego powrotu do domu, przekręcenie klucza w drzwiach i… stos rzeczy, które już na wejściu potrafią skutecznie zepsuć humor. Dbanie o porządek nie jest skomplikowaną czynnością, jednak wymaga wprowadzenia pewnych nawyków. Jeśli nie potrafisz cieszyć się własnej przestrzeni bo bałagan odbiera Ci chęci na relaks w czterech ścianach, skorzystaj z kilku porad zaprezentowanych poniżej.
Korytarz, czyli pierwsze miejsce po wejściu do domu
Korytarz, czy przedsionek stanowi przestrzeń, w której pozostawiamy ubrania i obuwie. Często znajdujemy tu starą pocztę, reklamówki z nie do końca rozpakowanymi zakupami czy plecaki lub torby rzucone w kąt po pracy. Jeśli chcesz, aby to wnętrze nie odstraszało już na wejściu naucz się odkładać wszystko po przekroczeniu progu. W końcu masz z pewnością jakiś wieszak bądź szafę, w której swobodnie zmieścisz zdejmowaną kurtkę. Również Twoje buty powinny stać w jednym miejscu. Zorganizuj miejsce na klucze, co pozwoli Ci zaoszczędzić czas na ich szukaniu. Zbędne elementy garderoby (np. kurtkę zimową w lecie) przełóż do szaf w innych pomieszczeniach.
Salon, czyli wizytówka każdego mieszkania
Pokój reprezentacyjny, w którym często przyjmujemy gości bądź spędzamy czas z rodziną. Mnogość „bibelotów” niezbędnych każdemu domownikowi może przytłaczać i zagracać przestrzeń. Zorganizuj ją więc tak, aby każdy z nich posiadał swoją półkę czy szufladę. Dbaj o detale, przed wyjściem do pracy popraw pozostawiony niedbale koc na kanapie, książkę odłóż na regał. Pamiętaj, że każdą czynność wykonywaną w salonie musisz kończyć. Jeśli Twoje wieczory spędzasz na grze na konsoli, po zakończonej rozrywce schowaj ją do szuflady. Także piloty od sprzętu RTV czy kubki po napojach powinny znaleźć się tam, gdzie ich miejsce. Choć początkowo może wydać się to trudne do realizacji (bo przecież filiżankę po kawie mogę wynieść jutro), takie czynności nie zajmują dłużej niż kilka chwil, a Ty oszczędzasz sobie nieprzyjemnych emocji podczas najazdu niespodziewanych gości.
Kuchnia częstym miejscem przypominającym „krajobraz po bitwie”
Gotowanie jest jedną z najczęstszych czynności wykonywanych w domu. Jeśli więc musisz przygotować posiłek dbaj, aby niewykorzystane produkty od razu umieszczać spowrotem w lodówce bądź szafkach. Brudne talerze i garnki chowaj do zmywarki. Gdy jej nie posiadasz – zmywaj od razu ( w końcu doszorowanie zaschniętych resztek jedzenia trwa zdecydowanie dłużej!). Gdy przydarzy się drobny wypadek w postaci rozsypiania cukru czy rozlania napoju sięgnij po odpowiednie akcesoria, nie dopuszczając do momentu rozniesienia resztek po całym mieszkaniu.
Łazienka, czyli higiena przede wszystkim!
Pomieszczenie kojarzone ze sterylnością i higieną, często zagracone jest ilością kosmetyków i detergentów. Przejrzyj je uważnie i pozostaw na wierzchu tylko te, których używasz na co dzień. Pozostałe możesz pochować do szafek czy pudełek, aby nieład i chaos zniknął raz, a dobrze. Ręcznik do rąk zmieniaj regularnie, najlepiej dopasowując go kolorystycznie do wystroju łazienki. W każdym wypadku nie pozostawiaj w pomieszczeniu brudnych ubrań – ich miejsce jest przecież w koszu na bieliznę. Po kąpieli czy myciu rąk od razu spłukuj resztki piany i mydła, pozwoli Ci to zaoszczędzić czas docierania zaschniętych kosmetyków. Podobnie postępuj z WC. Czynności zajmujące kilka chwil podczas pobytu w łazience umożliwiają utrzymanie jej czystości na dłużej!
Sypialnia – królestwo domownika i często intymna przestrzeń
W wielu przypadkach to właśnie ten pokój jest zamknięty przed wzrokiem gości. Jednak przyjemnie jest odpocząć po pracy w przestrzeni harmonijnej, pozbawionej niepotrzebnych przedmiotów. Pamiętaj więc, aby po przebudzeniu zasłać łóżko. Jeśli wieczorem towarzyszą Ci leki, książka bądź kubek gorącego mleka przed wyjściem z domu odłóż wykorzystywane przedmioty na miejsce. Czyste ubrania zamykaj po praniu w szafie, a brudne wynoś do łazienki podczas porannej higieny.
Kilka kroków, kilka nawyków i chwil, a Twój dom może cieszyć oko ładem i porządkiem każdego dnia. Sprawdź, ile czasu zaoszczędzisz stosując się do powyższych wskazówek.
Fanatyczka sprzątania i organizacji pracy, tutaj dowiecie się wszystkiego o sensownym planowaniu i efektywnym zajmowaniu się domem.